Българите са известни по света със своето дълголетие и добро здраве. В началото на ХХ век, е установено, че българите живеят по-дълго от всички други хора, и имат изумително голям брой на столетници. В действителност, в България има по-висок процент на хората, на 100 или повече години, отколкото, при която и да е друга нация.

Въпросът защо българите са живели толкова дълго време и са били толкова здрави е бил широко изследван.Първоначално се е смятало, че причината за българското здраве и дълголетие се дължи изцяло на бактериите, открити в тяхното кисело мляко. Това откритие е допринесло кисело мляко стане популярни в целия западен свят. Въпреки това, кисело мляко е само една малка част от традиционната българска диета. Един внимателен преглед върху традиционните храни на България показва, че това е диета разпространена измежду всички здрави народи, изследвани от д-р Уестън А. Прайс.

Нищо чудно, че българите са живели толкова дълго време и са толкова здрави!

Традиционни начини за хранене изследвани от д-р Уестън А. Прайс

Д-р Уестън А. Прайс е бил зъболекар в началото на ХХ век в Америка. Той забелязал, че с всяко ново поколение неговите пациенти са били по-малко здрави от предишното поколение и с по-лоши зъби. Д-р Прайс установил, че отговорът е се крие в храненето.

Затова следващите десет години той прекарал в пътуване по света, за да учава хранителни навици на здравите народи, които се хранят с техните си традиционни храни. Той същотака изследвал, какво се случило с тези народи, след като те възприели съвременните хранителни навици. Здравитенароди, изследвани от доктор Прайс, нестрадали от хронични заболявания, които измъчвалисъвременния свят, като сърдечно-съдови заболявания, рак, диабет и др.

Високата консумация на животински мазнини

Здравите народи, изследвани от доктор Прайс се хранят огромно количество животински мазнини от здрави животни, пасещи трева или от диви животни. Това включва млечни мазнини като масло, сирене, сметана, естествената мазнина на всички видове животни, и мазнини, съдържащи се във вътрешните органи на животни, като черния дроб и бъбреците.

Традиционна българска диета е пълна с животински мазнини от пасящи животни и дивеч. Естествената мазнина на животното се приема с месото. Месото често се приготвя с големи количества масло. Масло и сирене често са били много важна част от традиционните хлябове. Органни меса са много популярни, дори се се яли в супа. Големи количества кисело мляко също се консумират.Млякото винаги е било пълномаслено. Една популярна традиционна напитка е Айрян, който се приготвя от кисело мляко и студена вода, смесени заедно. Месото често се залива с животински мазнини по време на печенето му. Големи количества пълномаслено сирене също са бяликонсумирани.Български хляб и тестени изделия са били приготвени с огромни количества масло, често пълнени с пълномаслено сирене, или със сирене като основна съставка.

Месото и дивеча се ядат с мазнините

Всички здрави народи, изследвани от доктор Прайс ценятмесо като храна, независимо дали то идва от пасящиживотни или дивеч. Тези народи винаги ядат месото с мазнината му.

Месо от пасящи животни от всякакъв вид е бело високоценено в България и дивеча е бел любима храна. Месото в България почти винаги се сервира в естествената симазнина, приготвя се с мазнина и се сервира с други храни, съдържащи мазнини.

Дреболии

Всички здрави народи, изследвани от доктор Прайс ценяторганите на животни като храна, и ядат големи количества органни меса, особено черен дроб, но също така и сърцето, бъбреците, както и много други дреболии.

Традиционният българска диета също цени всички видове органни меса, често сготвени в супа от дреболии –едно отлюбимо ястие на българите.

Дива риба и морски дарове

Всички здрави народи, изследвани от доктор Прайс, ядатмного дива риба и морски дарове, ако да си ги набавят,хайверър е ценена храна.

Дива риба и морски дарове са били любима храна в България и са били част от традиционната диета. Хайверът ебил високо ценен и често се сервира.

Яйца и птици

Всички здрави народи, изследвани от доктор Прайс се хранят с големи количества яйца, птици и други диви птици, ако тези храни са на разположение.

Яйца и птици са били важна част от храната на българското население. Яйцата се ядат сами или се добавят в големи количества на много други храни, като традиционните тестени изделия – баници.

Ферментирали храни (туршии)

Всички здрави народи, изследвани от д-р Прайс се хранят всеки ден с ферментирали храни, често направени от зеленчуци.

Киселото зеле и други ферментирали храни са били широко използвани в традиционната българска кухня, често се сервират в малки количества при всяко хранене.

 

Пресни плодове и зеленчуци, отглеждани в богата почва

Някои от здравите народи, изследвани от доктор Прайс се хранят значителни количества зеленчуци и плодове, които винаги са били отглеждани по биологичен начин, без химикали, в богата почва, пълни с хранителни вещества.

България има една от най-богатите почви на земята и е известна с прекрасните качества на плодовете и зеленчуциte, които са консумират широко и са важна част от традиционната кухня.

Преработени (готови) храни

Всички здрави народи, изследвани от доктор Прайс не използват преработени или промишлени храни, като захар. Всичко се приготвя от нулата и единствената обработка сатрадиционните начини за запазване и ферментиране на храна. Когато един човек от тези здравословни народи се премести в район, където хората се хранят с обработенихрани, той бързо изгубва здравето си и често зъбите си.

Българите приготвят традиционно всичко от нулата, използвайки само традиционните начини за запазване и ферментиране на храни. Българите не са ядели десерти, направени с много рафинирана захар и брашно, но само в много редки случаи като религиозни празници. В тези рядки случаи десертите се сервират по време на хранене, който е бил се е състоял с други здравословни храни, които ограничават последиците нанесени от преработените храни.

Здравословно отношение към храната

Толкова много хора днес се буквално се страхуват от храната. Традиционни храни като животинските мазнини се демонизират и се смята, че те са причината за почти всички хронични заболявания. Традиционните народи не саобвинявали храната за болестите, точно обратното, за тяххраната е била източникът на живота и здравето. Традициите им за това как да готвят и да комбинират храните са се спазвали строго.

 

Има много доказателства, че съвременните преработени храни създават хранителни недостатъци, които довеждат до всички видове заболявания. Това никога не се е отнасяло за традиционните храни, приготвени и поднесени потрадиционните начини.

Традиционното българско отношение към храната е много сходно с това на другите здрави традиционни народи. Идеята е, че апетита трябва да ви бъде водач и той да решава какво трябва да ядете и колко. С други думи, да се храните, с каквото пожелаете и колкото си пожелаете и некатялото ви да определя нуждите си, изразени чрез апетита.

Тази нагласа работи много добре с традиционните храни, съдържащи пълната гама от необходими хранителни вещества.

За съжаление, това поведение може да доведе до катастрофа с преработените храни, в които често липсват жизненоважни хранителни вещества и са пълни с всички видове изкуствени химикали, а понякога и химикали, предназначени да ви накара да искате да ядете повече от специално преработени храни.

Решението е да се избягват всички преработени храни, и нека апетита да ви води, когато ядете истинска храна. Работи прекрасно.

Приликите между диетите, изследвани от д-р Прайс българската традиционна диета не е случайни. Принципите, открити от д-р Прайс, са най-добрият пример за пълноценно хранене и традиционната българска храна е още едно доказателство за този факт.

 zelas.blog.bgИзточник –  Bulgarian Food Wisdom and Dr. Weston A. Price – Stanley A. Fishman