Първите 3 години от живота на детето са период на възможност да оформите в него здравословни навици на хранене за цял живот. Така както учите детето на нормално поведение, точно така го и учите какъв трябва да е вкусът на добрата храна. Ако бебето започне захранването с готова консервирана храна, то се научава, че такъв нормално трябва да бъде вкусът на храната. Този вкус и усещането в коремчето му се превръщат в нещо като норма. И за добро или зло, хранителните навици на детето и желанието му за пакетирани и бързи закуски, се превръщат в норма.

Много е вероятно детето да „чувства” необходимост от този вкус (понеже тялото му е свикнало с него) и така да избягва свежия вкус на „здравословната храна”. Детето, което израства с диета на храни от бурканчета, консерви или пакетирани храни, се научава да се храни нездравословно. За да научите детето си да се храни правилно, научете го да се радва на свежата храна, преди да се увлече по консервирания и изкуствен вкус.

Ако бебето/по-голямото ви дете яде само домашно приготвена, прясна храна без прибавки на сол и захар, то това ще се превърне за него в стандарта, спрямо който ще сравнява останалите храни. Тогава консервираната и пакетирана храна ще е чужда за вкусовите му рецептори. И въпреки, че бебетата са родени с естествена склонност към сладкото (кърмата е много сладка), останалите вкусови предпочитания подлежат на обучение. (Виж Making Your Own Baby Food)

Преди години ние започнахме да следваме теорията, че ако през първите 3 години от живота на детето, излагате вкусовите му рецептори и развиващият се все още стом.-чревен тракт, само на здравословни храни, то най-вероятно тези здравословни навици ще продължат и по-нататък в живота му, с голяма вероятност детето естествено да избягва боклучавите храни. Тествахме тази теория при собствените ни деца, както и с родители от педиатричната ни практика. През първите 3 години от живота на децата ни, им давахме само здравословни храни. Марта приготвяше храната вкъщи като в много редки случаи сме давали на децата си готови консервирани или пакетирани храни. Така 6-то, 7-мо и 8-мо от децата ни бяха напълно „лишени” от боклучави храни.

Какво се случи с тези деца, когато излязоха в обвитият в захар и мазнини свят на рождените дни и бързи закуски. Да, те опитаха тези храни. Те ядоха пържени картофи и ближеха сладоледените си пръсти, но изобщо не прекалиха. Някъде към средата на парчето сладоледена торта, те забавят или спират. И със сигурност не искат втора порция, защото и стомахът им не се чувства добре от тази храна. Един ден наблюдавахме децата си в местен салатен бар ресторант. Както повечето деца, те отминаха свежите зелени менюта за възрастни и се насочиха към детския салатен бар с мазни панирани пилета, изкуствено оцветени и силно подсладени зърнени закуски и оцветени желета.

И въпреки това, само след няколко хапки, повечето от тази боклучава храна остана по чиниите, а те се отправиха към отново към бара за възрастни. В крайна сметка, те започнаха да избягват детския бар изобщо. Дори 3-годишните деца могат да направят връзката между добра храна и добро усещане след нея. Деца, научени да се хранят здравословно много рядко прекаляват с храната и това е най-доброто, на което се надяваме в отглеждането на здраво тяло – дете и възрастен, които избягват преяждането.

Д-р Сиърс